Variatie in je maaltijd

Variatie in je maaltijd

“Eenvoud siert, zeker als je start.”

De overmaat aan complexe en gevarieerde maaltijden is vaak een grote valkuil die we zien bij mensen die veranderingen willen maken om hun fitnessdoelen te halen.
 
Variatie helpt om dingen vol te houden (polygamie iemand?), maar is pittig vervelend om gewoontes mee op te bouwen.
 
Als je vroeger gewoon was om in 5 minuten naar je werk te vertrekken, zal het moeilijk zijn om jezelf te organiseren om gepocheerde eieren met verse toast en guacamole klaar te maken op maandag. En het wordt nog moeilijker als je daarna eiwitpannenkoeken wil eten op dinsdag, of een verse groentenomelet op woensdag. Op donderdag geraak je niet uit bed en sla je je ontbijt over, en de eerste nederlaag doet je de oorlog voor de rest van de week verliezen.
 
Eenvoud siert, zeker als je start.
 
Afwisseling in je voeding is fijn en prettig, maar schiet jezelf niet in de voet. Als het merendeel van je borden geen zicht zijn om op Instagram te gooien, maar je kan ze wel 3-6 keer per dag tevoorschijn toveren, dan ben je héél goed bezig.
 
Zoek naar 4-5 verschillende gerechten die je lekker vindt en je helpen om richting je doelen te eten. Zie elke dag als een oefening om deze combinatie maaltijden nog efficiënter en sneller voor te bereiden. Diepvriesgroenten, stoomovens, eenpansgerechten en stoofpotjes zijn de echte lifehacks van dit alles.
 
Variatie in de fysiologische context lijkt niet zo héél belangrijk als je voldoende eet en op gewicht blijft of stijgt. Maar indien je de ruimte er voor hebt, kan het wel een volgende stap zijn. Zie het dan zeker niet te groot: groenten of fruit vervangen, een andere eiwit- of koolhydraatbron in je vertrouwde maaltijd is vaak al meer dan voldoende.
 
Onze receptengids begint stilletjes aan epische proporties te krijgen, dus was het ook nodig om hier in te helpen keuzestress te verminderen en de eenvoud terug als vriend te hebben.
 
We zorgden voor een onderscheid tussen snelle maaltijden die à la minute konden bereid worden, gerechten die makkelijk in meerdere porties en lang bewaard kunnen worden en de fancy maaltijden die wél Instagram friendly zijn! 🙂